פוטותרפיה

מהי מחלת הויטיליגו ואיך ניתן לטפל בה כיום?

ויטיליגו הנקראת גם בהקת, היא מחלה אוטואימונית שבה הגוף תוקף את התאים של עצמו. במחלה זו התסמין הוא כתמים לבנים המתפשטים על העור. אצל חלק מהאנשים הכתמים יהיו באזורים מסוימים בגוף ואצל חלק אחר מהאנשים הכתמים יהיו מפושטים בכל הגוף. מדובר על מחלה ידועה ונפוצה אצל 2% מהאוכלוסייה ויש לה טיפול מאוד ספציפי כיום שלעיתים מצליח לגרום לריפוי מלא.  

המשמעות של המחלה על חיי האדם

מחלת הויטיליגו עלתה בשנים האחרונות לכותרות בעקבות דוגמנית שחלתה במחלה כבר בילדות והיא לא השפיע על הקריירה שלה. על פניו, בשל הכתמים המרובים על גופה, יכול להיות שאותה דוגמנית הייתה רוצה להסתיר את הכתמים ולא להצטלם, אך דוגמנית זו רצתה להעלות את המודעות בקרב אנשים אשר אינם מכירים את המחלה. כמו שאתם מבינים, אנשים רבים שחולים במחלה זו מתביישים לחשוף חלקים מגופם, דבר אשר משפיע מאוד על ההתנהלות היום יומית שלהם. כך למשל בקיץ, חולים אלו יעדיפו לא ללכת לים, היכן שלובשים בגד ים וחושפים חלקים נרחבים מהגוף.

האם מדובר במחלה מדבקת?

מחלת הויטיליגו אינה מחלה מדבקת. מדובר על מחלה של מערכת החיסון בגוף שתוקפת את עצמה. דבר זה קורה כאשר משהו משתבש בגוף כמו תת פעילות או יתר פעילות של בלוטת התריס, סוכרת ועוד מחלות שונות הקשורות בהורמונים בגופנו. 

האם כיום יש טיפול עבור מחלת הויטיליגו?

כיום קיימים שני סוגים של טיפולים במחלת הויטיליגו. הטיפול הראשון הוא תרופתי ולא נכלל בסל הבריאות. הטיפול השני הוא טיפול בפוטותרפיה. שני הטיפולים נחשבים ליעילים, כאשר הפוטותרפיה לרוב עוזרת יותר. באמצעות טיפול בפוטותרפיה, חלק מהחולים יכולים להירפא. זהו הטיפול היחיד שיעילותו הוכחה ולכן הוא מאוד מומלץ כיום עבור החולים. 

מהו טיפול בפוטותרפיה?

מדובר על טיפול בקרני אור מסוג UVB. יש ביכולתן של קרניים אלו לנגוד את אזורי הדלקת בגוף אשר גורמים למחלה בתאים. מדובר בטיפול שיש לבצע בטווח קצר ובמפגשים צפופים של שלוש פעמים בשבוע עד להטבה. בעבר הפוטותרפיה הייתה נעשית במכונים המוסמכים לכך, כיום החולים יכולים לקנות מכשירי פוטותרפיה ביתיים מסוגים שונים. כך למעשה החולים יכולים לבצע טיפול אינטנסיבי בביתם מבלי להיות תלויים במכון עצמו או בנסיעות קשוחות מידי יום. הטיפול עצמו אורך מספר דקות ביום ולכן כאשר יש לכם את המכשיר בבית קל מאוד לבצע את הטיפול באופן רצוף.

האם יש הדרכה למכשיר הביתי?

כאשר רוכשים מכשיר ביתי לפוטותרפיה, מקבלים הדרכה מרופא מוסמך וליווי לאורך כל הטיפול. אתם לא לבד בתהליך, למרות שתבצעו אותו על עצמכם בפועל. המכשיר אינו מזיק והוא בטוח לשימוש, במיוחד כאשר נצמדים לכללים הברורים בהפעלתו. כך למעשה אתם יכולים לטפל בעצמכם עד להטבה בקלות. 

אהבתם? שתפו!

תוכן עיניינים

עשוי לעניין אותך
המתכונים המומלצים של ישראל

משרד הבריאות הישראלי השיק סיבוב ראשון של מתכונים מומלצים לאנשים שרוצים לאכול בריא. המתכונים זמינים באתר המשרד ובאפליקציה חדשה בשם "המתכון הישראלי הבריא שלי". במשרד